Review: Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S

 

Deutsche Textversion / 

English Translation (sorry for errors, no native english speaker)

 

 

20.09.2024

 

Im Jahr 1981 war es soweit.

Nikon brachte als Reaktion auf die Konkurrenten Zeiss (Planar 85mm f1,4) und Canon (FD 85mm f1.2 Aspherical / nFD 85mm f1.2 L) ein extrem lichtstarkes Portrait-Kurztele-Objektiv auf den Markt,

nachdem man sich lange auf das Nikon Nikkor 85mm f1.8 beschränkt hatte.

 

Das

 

Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S

 

war eine für seine Zeit sehr fortschrittliche Konstruktion mit CRC (Close Range Correction), also sogenannten Floating Elements, die eine bessere Nahbereichskorrektur zulassen.

 

Einige technische Daten:

 

Blende: von f1.4 bis f16, stufenlos, 9 Blendenlamellen

Optisches System: 7 Linsen in 5 Gruppen, CRC (Floating Elements)

Naheinstellgrenze: 85cm

Filtergewinde: 72mm

Länge: 65mm

Gewicht: 620g

 

Und so sieht das schöne Objektiv aus:

 

 

 

2024-09-20

 

In 1981 the time had come.

In response to competitors Zeiss (Planar 85mm f1.4) and Canon (FD 85mm f1.2 Aspherical / nFD 85mm f1.2 L), Nikon launched an extremely fast portrait short-telephoto lens.

after having limited themselves to the Nikon Nikkor 85mm f1.8 for a long time.

 

The

 

Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S

 

was a very advanced design for its time with CRC (Close Range Correction), so-called floating elements that allow for better close-range correction.

 

Some technical data:

 

Aperture: from f1.4 to f16, stepless, 9 aperture blades

Optical system: 7 lenses in 5 groups, CRC (Floating Elements)

Closest focusing distance: 85cm

Filter thread: 72mm

Length: 65mm

Weight: 620g

 

And this is what the beautiful lens looks like:

 

 

Das Objektiv hat eine normale Auszugsfokussierung, wird also umso länger, je weiter man in den Nahbereich scharfstellt:

 

The lens has a normal extension focusing, so it becomes longer the closer you focus:

 

 

Und so sieht das Objektiv fertig adaptiert an eine der Testkameras aus:

 

And this is what the lens looks like when fully adapted to one of the test cameras:

 

 

Die Kombination aus Objektiv, Adapter und Kamera fällt für ein lichtstarkes Portraitobjektiv  normal groß aus, sie ist aber relativ frontlastig aufgrund der großen Frontlinse und dementsprechend viel Gewicht an der Objektivvorderseite.

 

Das Objektiv selbst hat die 4 Jahrzehnte gut überdauert, es hat äußerlich einige Gebrauchsspuren, anscheinend wurde es gerne und viel genutzt. Die Linsenelemente sind in gutem Zustand, und es gibt keinen Nebel oder ähnliches im Inneren.

 

Kameras für die Bilder dieses Tests waren die Sony Alpha 7III (Kleinbildformat, 24MP) und die Sony Alpha 7RIII (Kleinbildformat, 42MP).

Die analytischen Bilder zur Bildschärfe  sind alle mit der Sony Alpha 7RIII entstanden.

Die jeweils verwendete Kamera steht in den Bildunterschriften.

 

Alle Bilder sind im raw-Format aufgenommen worden und in wurden Lightroom entwickelt.

 

Ein großes Dankeschön geht an dieser Stelle an meinen langjährigen Foto-Freund Christian Graupner, der mir dieses schöne Objektiv für diesen Test zur Verfügung gestellt hat!

 

 

The combination of lens, adapter and camera is of normal size for a fast portrait lens, but it is relatively front-heavy due to the large front lens and the corresponding amount of weight on the frontside of the lens.

 

The lens itself has survived the 4 decades well, it has some signs of wear on the outside, it seems to have been used a lot and with pleasure. The glass elements are in good condition and there is no fog or anything like that inside.

 

The cameras used for the images in this test were the Sony Alpha 7III (35mm format, 24MP) and the Sony Alpha 7RIII (35mm format, 42MP).

The analytical images for image sharpness were all taken with the Sony Alpha 7RIII.

The camera used is indicated in the captions.

 

All images were taken in raw format and developed in Lightroom.

 

A big thank you goes to my long-time photography friend Christian Graupner, who provided me with this beautiful lens for this test!

 

Bildschärfe / Sharpness

Ich habe eine Bildreihe zur Bewertung der Schärfe für euch angefertigt, bei der sowohl das Bildzentrum als auch die Bildecke in einer Schärfeebene liegen.

Fokuspunkt war das Dach des Hauses rechts der nach oben führenden Straße.

Das Haus in der rechten oberen Bildecke liegt auf der gleichen Höhe und somit in der gleichen Schärfeebene.

 

Die Blendenreihe zeigt die Werte f1.4 -  f2 - f2.8 - f4 - f5.6 - f8 - f11

 

I have created a series of images for you to evaluate sharpness, in which both the center and the corner of the image are in the same plane of focus.

The focal point was the roof of the house to the right of the road leading up.

The house in the upper right corner of the image is at the same height and therefore in the same plane of focus.

 

The aperture series shows the values f1.4 - f2 - f2.8 - f4 - f5.6 - f8 - f11

 

 

Die vom Objektiv verursachte Vignettierung ist bei Offenblende sichtbar, aber nicht extrem.

Bis  f2 wird sie schon deutlich gemildert,

ab f4 ist sie unkritisch.

 

Als nächstes folgen 100%-Vergrößerungen aus der Bildmitte vom Fokuspunkt,

in der gleichen Reihenfolge wie oben:

 

The vignetting caused by the lens is visible at wide apertures, but not extreme.

Up to f2 it is already significantly reduced,

from f4 onwards it is uncritical.

 

Next come 100% magnifications from the center of the focus point,

 

in the same order as above:

 

 

Bei f1.4 ist die Schärfe in der Bildmitte auf gutem Niveau, die Kontraste sind noch stark steigerungsfähig. Das Bild wird noch von deutlichen chromatischen Aberrationen und einem leichten Glow der sphärischen Aberration überlagert.

 

Bei f2 sind  Glow und Farbfehler schon deutlich gemindert, aber noch sichtbar.

Die Grundschärfe erreicht schon sehr gutes Niveau, die Kontraste sind noch steigerungsfähig.

 

Bei f2.8 steigert sich der Kontrast sichtbar.

 

Von f4 bis f11 sind Schärfe und Kontrast im Zentrum auf ausgezeichnetem Niveau.

 

 

 Auch aus der Bildecke oben rechts habe ich 100%-Vergrößerungen vorbereitet:

 

 

At f1.4, the sharpness in the center of the image is at a good level, and the contrast can still be greatly improved. The image is still overlaid by clear chromatic aberrations and a slight glow from spherical aberration.

 

At f2, glow and color errors are already significantly reduced, but still visible.

The basic sharpness is already at a very good level, but the contrasts can still be improved.

 

At f2.8 the contrast increases visibly.

 

From f4 to f11, sharpness and contrast in the center are at an excellent level.

 

 

 

 I have also prepared 100% enlargements from the top right corner of the image:

 

 

In der Bildecke ist die Bewertung ebenso erfreulich.

 

Bei f1.4 ist die Schärfe in der Bildecke bereits auf ordentlichem Niveau, die Kontraste sind noch steigerungsfähig. Die Vignette dunkelt die Ecke etwas ab.

 

Von f2 über f2.8 steigert sich das Niveau bis f4 auf sehr gutes Niveau, auch die Kontraste werden knackiger und die Vignette verschwindet. 

 

 

Von f5.6 bis f8 haben wir auch in der Ecke ein ausgezeichnetes Niveau erreicht.

 

Bei allen Vergrößerungen aus der Ecke sind sichtbare Spuren von lateralen chromatischen Aberrationen zu erkennen, z.B. an den Rahmen des Vordaches.

 

 

Zusammenfassend kann man sagen:

Bei Offenblende ist das erweiterte Bildzentrum ab f1.4 bereits gut, ab f2 sehr gut scharf.

Ab f4 ist die Bildmitte sogar hervorragend.

 

Randscharf ist das Nikkor ab f4,

ab f2.8 sind die Bildecken gut, ab f5.6 hervorragend.

 

 

In the corner of the picture the evaluation is equally pleasing.

 

At f1.4, the sharpness in the corner of the image is already at a decent level, but the contrast can still be improved. The vignette darkens the corner somewhat.

 

From f2 to f2.8 the level increases to a very good level up to f4, the contrasts also become crisper and the vignette disappears. 

 

 

From f5.6 to f8 we have also achieved an excellent level in the corner.

 

At all magnifications from the corner, visible traces of lateral chromatic aberrations can be seen, e.g. on the frames of the canopy.

 

 

Summary:

At open aperture, the extended image center is already well sharp from f1.4 and very sharp from f2.

From f4 onwards the centre of the image is even excellent.

 

The Nikkor is edgesharp from f4 onwards,

 

From f2.8 onwards the image corners are good, from f5.6 onwards they are excellent.

 

Rendering & Bokeh

Wenn es um das Hintergrundrendering geht, gibt es immer viele gegensätzliche Meinungen. 

Denn ob einem die Darstellung eines Objektives gefällt oder nicht, ist einfach Geschmackssache.

 

Der Eine möchte alles butterweich aufgelöst haben, der Andere mag es busy mit viel Outlining und Strukturen und/oder Swirl (und natürlich gibt es ganz viel zwischen diesen Extremen in der Mitte)...

 

Das Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S  ist eher ein Vertreter der weichen, unaufgeregten Fraktion.

Die Hintergründe werden  grundsätzlich weich dargestellt und schön aufgelöst und man bekommt auf keine Distanz einen Swirl, aber bei größeren Lichtkontrasten oder Zweigen und Astwerk im Hintergrund relativ viel Outlining und andere "Störstrukturen".

Die folgende Reihe zeigt die Entwicklung der Hintergrundunschärfe beim Abblenden.
Der Fokus lag auf der Schraube rechts im Bild, Distanz zu dieser war etwa 2 Meter.

Die Blendenwerte sind  f1.4 - f2 - f2.8 - f4 - f5.6:

 

When it comes to background rendering, there are always many conflicting opinions. 

Because whether you like the way a lens looks or not is simply a matter of taste.

 

One person wants everything to be completely smooth, the other likes it busy with lots of outlining and structures and/or swirls (and of course there is a lot in between these extremes in the middle)...

 

The Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S is more of a representative of the soft, unexciting faction.

The backgrounds are generally displayed softly and nicely resolved and you don't get any swirls at any distance, but with larger light contrasts or twigs and branches in the background you get a relatively large amount of outlining and other "disturbing structures".

The following series shows the development of background blur when stopping down.
The focus was on the screw on the right side of the picture, the distance to it was about 2 meters.

 

The aperture values are f1.4 - f2 - f2.8 - f4 - f5.6

 

 

Bei dieser Reihe ist noch nicht so viel Grundsätzliches zu erkennen. Bei Offenblende ist das Rendering sehr weich und flächig mit leichter Vignette. Beim Abblenden werden mit zunehmender Schärfentiefe auch mehr Details erkennbar, die aber weich aufgelöst bleiben.

 

Mein zweites wiederkehrendes Bokehtestmotiv ist schon interessanter, was das Grundrendering angeht: sehr weiches, flächiges Rendering ohne Swirl mit großen Catseyes in den Bildecken - aber auch leichtes Outlining z.B. an der Frontscheibe des Autos.

 

There is not much fundamental to be seen in this series. At full aperture, the rendering is very soft and flat with a slight vignette. When stopping down, more details become visible with increasing depth of field, but they remain softly resolved.

 

My second recurring bokeh test motif is more interesting in terms of basic rendering: very soft, flat rendering without swirl with large catseyes in the corners of the image - but also slight outlining, for example on the windshield of the car.

 

 

Zur Illustrierung des Grundrenderings habe ich Beispielpaare vom gleichen Standpunkt aus mit unterschiedlicher Fokussetzung erstellt:

 

To illustrate the basic rendering, I created example pairs from the same point of view with different focus:

 

 

Das folgende Bildtrio zeigt die gleiche Szene bei Fokussierung auf kurze, mittlere und lange Distanz:

 

The following trio of images shows the same scene when focused at short, medium and long distances:

 

 

Die nächste Bildtrios zeigen die gleiche Szene bei unterschiedlicher Fokussierung und Blendenöffnung wie in den Untertiteln der Bilder angegeben:

 

The next trio of images show the same scene with different focus and aperture as indicated in the captions of the images:

 

 

Und zum Abschluss meiner illustrierten Rendering-Analyse habe ich noch die gleichen Szenen bei gleicher Fokussetzung, aber unterschiedlichen Blendenwerten.

 

And to conclude my illustrated rendering analysis, I have the same scenes with the same focus but different aperture values.

 

Portraits & People

Als Haupteinsatzgebiet eines solch lichtstarken 85mm-Objektiv stand mit Sicherheit die Personenfotografie bei den Nikon-Entwicklern im Lastenheft.

Und hier kann das Objektiv durchaus überzeugen.

Bereits bei Offenblende ordentlich scharf aber mit einem leichten Glow zeigt es vor allem auf Distanzen bis ca. 3-4m seine Stärken. Auf größere Distanz wird dann der Hintergrund gerne nervös und unausgewogen.

 

Zur Illustration habe ich hier eine Portraitreihe von Fern bis Nah für euch vorbereitet mit forderndem Vorder- und Hintergrund: 

 

The main area of application for such a fast 85mm lens was certainly portrait photography, which was part of the Nikon developers' specifications.

And here the lens can certainly convince.

Even at wide aperture it is quite sharp but has a slight glow, and it shows its strengths particularly at distances of up to 3-4m. At greater distances the background tends to become nervous and unbalanced.

 

To illustrate this, I have prepared a series of portraits from far to near for you with challenging foreground and background: 

 

 

Das Nikkor kann wirklich sehr schön zeichnen bei Portraits, öfter aber fallen auch das kleinteilige Bokeh und die auf größere Distanzen bei Offenblende nicht gerade knackige Grundschärfe auf.

Dies ist aber wirklich Jammern auf hohem Niveau.

 

The Nikkor can really draw very nicely in portraits, but more often the somewhat nervous bokeh and the not particularly crisp basic sharpness at greater distances with the aperture open are noticeable.

But this is really complaining at a high level.

 

 

Leicht abgeblendet auf f2 oder f2.8 steigert sich die Schärfe enorm, auch auf größere Distanzen, wie das folgende Beispiel (f2.8) gut zeigt:

 

Stopped down slightly to f2 or f2.8, the sharpness increases enormously, even at greater distances, as the following example (f2.8) clearly shows:

 

Bildserie / Picture Series: Night Out!

Eine schummrige Kneipe, schräge Dekoration - 

perfekt für lowlight-Spielereien mit einem lichtstarken Objektiv.

Und das Nikkor zeigt sich hier von seiner besten Seite mit guter Schärfe am Fokuspunkt und interessantem Hintergrundrendering. Alle Bilder sind bei Offenblende entstanden.

 

A dimly lit pub, weird decoration - 

perfect for low-light fun with a fast lens.

And the Nikkor shows its best side here with good sharpness at the focus point and interesting background rendering. All images were taken  wide open.

 

Verzeichnung / Distortion

Die Verzeichnung des Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S ist fast unsichtbar minimal kissenförmig.

Sie bedarf keiner Korrektur.

 

The distortion of the Nikon Nikkor 85mm f1.4 AI-S is almost invisible and minimally pincushion-shaped.

It does not require any correction.

 

Bildserie: "Rabenhorst-Runde" / Picture Series: "Rabenhorst-Trail"

Ein trüber Februarsonntag führte uns auf die "Rabenhorst-Runde" in der Biosphäre Bliesgau.

Hierbei erwies sich das Nikkor mit seiner Lichtstärke und seiner leicht komprimierenden Tele-Brennweite als sehr leistungsstarker Begleiter.

 

A cloudy February Sunday took us on the "Rabenhorst Trail" in the Bliesgau Biosphere.

The Nikkor proved to be a very powerful companion with its light intensity and its slightly compressing telephoto focal length.

 

Farbfehler / Chromatic Aberrations

Die Farbfehler sind in meinen Augen der größte Schwachpunkt dieses Objektives.

 

Die lateralen chromatischen Aberrationen sind, wie in den Bildern zu Bewertung der Bildschärfe schon gezeigt, sichtbar vorhanden. Diese können aber in der Bildbearbeitung leicht durch einfaches "Häkchen setzen" entfernt werden.

 

Schlimmer sind in meinen Augen die longitudinalen chromatischen Aberrationen,

zur Illustration habe ich das übliche Chromösen-Testbild mit den jeweiligen Vergrößerungen von vor und hinter der Schärfeebene angefertigt:

 

In my opinion, the color errors are the biggest weakness of this lens.

 

The lateral chromatic aberrations are visibly present, as shown in the images used to evaluate image sharpness. However, these can easily be removed in image editing by simply checking the box.

 

In my opinion, the longitudinal chromatic aberrations are worse,

For illustration purposes, I have prepared the usual chrome-ooze test image with the respective magnifications in front of and behind the focal plane:

 

 

 

Im Testbild sind die loCAs sowohl im Vordergrund (magenta) als auch im Hintergrund (grün) deutlich zu sehen.

 

In Real-World-Bildern muss man auch nicht lange nach ihnen suchen - meist sind sie bei den offeneren Blendenwerten schon in den Gesamtbildern direkt zu sehen (Bilder 1 und 2).

Auch Purple Fringing nahe der Schärfeebene ist mit dem Nikkor durchaus ein Thema (siehe Bild 3, hier in Kombination mit dem Bokeh Fringing).

 

In the test image, the loCAs are clearly visible both in the foreground (magenta) and in the background (green).

 

In real-world images, you don't have to look for them for long - they are usually visible in the overall images at the more open aperture values (images 1 and 2).

Purple fringing near the focal plane is also an issue with the Nikkor (see image 3, here in combination with the bokeh fringing).

 

 

Insgesamt also eine durchwachsene Bilanz in diesem Bereich - zumal diese deutlichen Spuren auch nicht leicht verlustfrei zu entfernen sind.

 

All in all, a mixed result in this area - especially since these clear traces are not easy to remove without loss.

Bildserie:  Sommer zuhause / Picture Series: Summertime at home

Ich liebe es, wenn es im Sommer abends lange hell ist - so kann man auch nach der Arbeit noch das schöne Wetter genießen und hat meist tolles Licht zum Fotografieren.

Und so sind auch in diesem Sommer mit dem Nikkor viele schöne Aufnahmen rund um mein Zuhause entstanden.

Dabei macht das Nikkor auch im Nahbereich eine sehr gute Figur und liefert schöne Detailaufnahmen. Abgeblendet auf f5.6 ist es knackscharf bis in die Bildecken und somit ideal für Landschaftsaufnahmen. 

 

I love it when it stays light long into the evenings in summer - that way you can still enjoy the nice weather after work and usually have great light for taking photos.

And so this summer I took many beautiful photos around my home with the Nikkor.

The Nikkor also cuts a fine figure at close range and delivers beautiful detailed shots. Stopped down to f5.6, it is razor-sharp right into the corners of the image, making it ideal for landscape shots. 

 

Verhalten im Gegenlicht / Flares and Ghosts

Dies ist die Testdisziplin, in der man JEDES Objektiv schlecht aussehen lassen kann, wenn man das möchte. Es kommt nur darauf an, wie sehr man es pusht.

Das Nikkor 85mm f1.4 AI-S ist wie fast alle extrem lichtstarken Objektive im Gegenlicht mit Vorsicht zu genießen. 

Hier habe ich einige konstruierte Szenarien für euch vorbereitet.

 

Wir starten mit einer 3-er Serie bei Offenblende gegen die unverdeckte Sonne. Die weiteren Bilder zeigen jeweils die gleiche Szene bei zunehmender Verdeckung der Sonne durch die Bäume:

 

This is the testing discipline where you can make ANY lens look bad if you want to, it just depends on how hard you push it.

Like almost all extremely fast lenses, the Nikkor 85mm f1.4 AI-S should be used with caution in backlight. 

Here I have prepared some constructed scenarios for you.

 

We start with a series of 3 with the aperture wide open against the uncovered sun. The following images show the same scene as the sun becomes increasingly obscured by the trees:

 

Bei unverdeckter Sonne gibt es einen relativ starken Kontrasteinbruch aber keine sichtbaren Flare-Artefakte. Bei zunehmender Verdeckung nimmt auch der Kontrasteinbruch ab.

 

Es folgt die gleiche Szene bei f11:

 

When the sun is not obscured, there is a relatively strong drop in contrast but no visible flare artifacts. As the sun becomes more obscured, the drop in contrast also decreases.

 

The same scene follows at f11:

 

 

Abgeblendet ergibt sich grundsätzlich das gleiche Verhalten wie bei Offenblende,

allerdings ergeben sich zusätzlich einige Flare-Artefakte. 

 

Hier abschließend eine Blendenreihe der gleichen Szene:

 

When stopped down, the behavior is basically the same as when the aperture is open,

However, there are also some flare artifacts. 

 

Here is a final series of apertures from the same scene:

 

 

Insgesamt empfand ich das Gegenlichtverhalten des Nikkor in der Fotopraxis als relativ unproblematisch, man muss halt manchmal die Komposition minimal anpassen, um Flares zu vermeiden.

Natürlich können heutige Objektive in dieser Hinsicht mehr als dieser "Oldtimer".

 

Overall, I found the backlight behavior of the Nikkor to be relatively unproblematic in photography practice; you just sometimes have to adjust the composition slightly to avoid flares.

Of course, today's lenses can do more in this respect than this "oldtimer".

 

Mein Fazit / Conclusion

Als Nikon 1981 dieses Objektiv vorstellte, war das Nikkor 85mm f1.4 Ai-S ein großer Wurf.

Die Leistungsfähigkeit bei gleichzeitig immer noch relativ kompakten Abmaßen machten es zu einer bei Profis gerne gewählten Portraitlinse, die mit ihrem hohen Freistellpotential im Nikon-Universum neue Möglichkeiten erschloss.

 

Ich fasse die objektiven Testergebnisse noch einmal kurz zusammen:

Gute Schärfe im Bildzentrum ab Offenblende, ausgezeichnet ab f4.

Randscharf ist es auch bereits ab f4.

Für sehr scharfe Ecken muss man auf f5.6 abblenden - für perfekte Resultate auf f8 oder f11.

Die Kontraste sind immer gut.

Die Vignette ist bei Offenblende schon nicht extrem, ab f4 komplett vernachlässigbar.

Die Verzeichnungskorrektur ist sehr gut, hier bedarf es keiner zusätzlichen Bearbeitung.

Beim Thema Farbfehler sind die lateralen chromatischen Aberrationen kein Problem,

die longitudinalen chromatischen Aberrationen jedoch schon und in Form von Bokeh-Fringing sehr auffällig, auch Purple-Fringing war bei meinen Fotos durchaus ein Problem.

Im direkten Gegenlicht ist das Objektiv recht gut zu handeln, in gestellten Szenarien kann man natürlich einige Schwächen finden.

 

 

Sehr  subjektiv betrachtet muss ich zugeben, dass ich mit diesem Objektiv irgendwie nicht richtig warm geworden bin trotz intensiver Nutzung.

Dabei hat es ja wirklich einiges zu bieten wie technisch saubere Bilder ohne Unarten wie Bokeh-Bubbles oder Swirl bei gleichzeitig guter Schärfe. Das Bokeh ist angenehm weich und es gibt nur selten problematisches Outlining in den Hintergründen. Trotzdem fehlte mir immer irgendwas, was ich nicht in Worte fassen kann - aber so geht es mir manchmal mit Objektiven.

(*Achtung Spoiler*: Vielleicht ist es auch, weil ich das Canon nFD 85mm f1.2 L so extrem gerne mag und die Bilder damit bevorzuge...)

 

 

In der abschließenden Bildergalerie findet ihr noch viele weitere Bildbeispiele, und ich freue mich über eure Anmerkungen und Meinungen zu Test und Objektiv im Kommentarbereich!

 

 

When Nikon introduced this lens in 1981, the Nikkor 85mm f1.4 Ai-S was a big hit.

Its performance combined with its still relatively compact dimensions made it a popular portrait lens for professionals, and its high subject isolation potential opened up new possibilities in the Nikon universe.

 

I will briefly summarize the objective test results again:

Good sharpness in the image center from wide open aperture, excellent from f4.

It is also sharp at edges starting at f4.

For very sharp corners you have to stop down to f5.6 - for perfect results to f8 or f11.

The contrasts are always good.

The vignette is not extreme at wide apertures, but completely negligible from f4 onwards.

The distortion correction is very good, no additional processing is required.

When it comes to color errors, lateral chromatic aberrations are not a problem,

However, the longitudinal chromatic aberrations are there and very noticeable in the form of bokeh fringing; purple fringing was also a problem in my photos.

The lens handles quite well in direct backlight, but in staged scenarios you can of course find some weaknesses.

 

 

From a very subjective point of view, I have to admit that I somehow never really warmed to this lens despite intensive use.

It really does have a lot to offer, such as technically clean  images without any nasties like bokeh bubbles or swirls, while still being sharp. The bokeh is pleasantly soft and there is rarely any problematic outlining in the background. Nevertheless, I always felt like something was missing that I can't put into words - but that's how it is with lenses sometimes.

(*Spoiler alert*: Maybe it's because I like the Canon nFD 85mm f1.2 L so much and prefer the pictures with it...)

 

 

In the final photo gallery you will find many more image examples, and I look forward to your comments and opinions on the test and lens in the comments section!

 

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